sâmbătă, 22 ianuarie 2011

Ce am gătit (I) - Caracatiţă în stil croat

Deseori prietenii sau membrii familiei mi-au spus că mâncărurile mele au gusturi neobişnuite, că fac combinaţii ciudate şi că nu gătesc clasică. Uneori iese şi bună :))
Adevărul este că de multe ori mă întreb dacă nu cumva mă ghidez în viaţă după principiul "Trăiesc ca să mănânc" :).
M-am hotărât ca ori de câte ori am timp, să împărtăşesc cu voi reţetele pe care le prepar.
Atrag atenţia că foarte, foarte rar gătesc măsurând cantităţile. În general prepar totul din ochi. Bănuiesc că nu e metoda cea mai recomandată, însă fiecare face cum crede de cuviinţă, iar eu aşa procedez.
În ceea ce priveşte gustul, trebuie să vă aşteptaţi la un gust ciudat, nu cele cu care sunt românii obişnuiţi de obicei. Mie mi-a plăcut foarte mult, dar soţul de exemplu n-ar mai mânca şi a doua oară... e drept că nici nu se omoară după fructe de mare. Nu ştiu dacă din această cauză nu a avut aşa trecere sau doar fiindcă pur si simplu nu i-a plăcut gustul.

CARACATIŢĂ (GĂTITĂ ÎN STIL CROAT)

 Am folosit:
- o caracatiţă mare, proaspătă, de 600 de grame (aveţi grijă că scade destul de mult) şi alte 20 carcatiţe mici;
- cam un kg. de cartofi;
- două cepe mari;
- 3 căţei de usturoi;
- turmenic (un vârf de cuţit);
- 10-15 roşii cherry;
- unt (cam jumătate de pachet);
- cam 100 ml. vin alb;
- piper, sare;
Este foarte important la această reteţă să coaceţi totul într-un vas termorezistent, la cuptor. Croaţii o prepară în vase speciale de lut/teracotă care se închid aproape ermetic.
Am fiert caracatiţele în apă fierbinte în care am pus două linguri de oţet. Pe cea mare am fiert-o cam 20 minute iar pe cele mici le-am adăugat în ultimele 7-8 minute ca să se elimine mucozităţile.
Intr-un vas roman din ceramică am pus cartofii, roşiile şi cele trei cepe tăiate felii de jumătate de centimentru. Am condimentat apoi cu sare, piper şi turmenic. Am turnat apoi uleiul şi apa peste întreg conţinutul şi am amestecat încă o dată rotind oala ceramică pentru a se aranja totul mai bine.
Am aşezat apoi caracatiţele deasupra legumelor. Am pus capacul la oala mea de ceramică şi am lăsat-o la cuptor cam o oră şi jumătate, timp în care am mai zgâlţâit oala de câteva ori pentru a se desprinde legumele de pe fund.
După ce s-a preparat totul o oră şi jumătate am mutat conţinutul într-un vas din sticlă termorezistentă.
După ce este gata, am scos carcatiţele şi le-am pus pe toate pe o farfurie.

Peste legumele din vasul de sticlă am pus vinul amestecat cu patrunjelul tocat cât mai mic şi căţeii de usturoi striviţi. Am adăugat untul şi am mai pus vasul pe aragaz la foc mediu. Când a început să fiarbă totul am mai lăsat încă un minut până s-a topit în totalitate untul. Am mai lăsat apoi să fiarbă totul încă două minute.

După ce au fost şi legumele gata am scos din toate pe o farfurie şi am aşezat carcatiţele deasupra.

Se serveşte imediat, fierbinte.

Am avut ca sursă de inspiraţie ACEASTĂ REŢETĂ . Mulţumesc Ioana!



2 comentarii:

irina spunea...

Am mancat in Turcia scoici si melci dar fara sa stiu ce sunt. Alte fructe de mare nu ma incumet sa gatesc, iar caracatita nici nu as putea sa gust, daramite s-o mai si gatesc...

Unknown spunea...

De ce nu încerci să mănânci odată o bucăţică dintro- caracatiţă, eventual într-un local unde ştii sigur că fructele de mare sunt gătite bine? Între caracatiţă şi scoici eu o prefer de departe pe prima.
Desigur, de gustibus non disputandum!
Mulţumesc pentru comentarii!