joi, 2 decembrie 2010

Despre termenul de expirare al scaunelor auto.

Nu, nu m-am ţăcănit [de tot]. Nici nu am visat urât azi-noapte. Iar următoarele pe care vi le voi expune nu fac parte din povestea "Mamă Maniacă - partea 99".

Am citit, în urmă cu câteva luni (că de, aşa sunt românii - aflăm ultimii, citim cei din urmă, sau pur si simplu nu ne interesează, fiindcă oricum ne ghidăm în viaţă pe principiul "nu mi s-o întâmpla tocmai mie") despre termenul de expirare a valabilităţii scaunelor auto pentru copii.  Ştiiiu, ştiiu, urmează acum partea cu râsetele în cor, cu tăvălitul pe jos de atâta haz... daaaa!
ÎNSĂ, chestia asta este reală. Am găsit-o pe nenumărate site-uri (din străinătate, normal), pe youtube sunt înregistrări cu poliţişti care fac teste şi le explică mamelor despre importanţa acestui aspect, iar în momentul când mi-am pus mintea la contribuţie, într-adevăr are sens ce spun ăia acolo. Plasticul are un termen de valabilitate, de fapt, o anumită durată de viaţă, în funcţie de obiectul care a luat naştere din el şi funcţia pe care o îndeplineşte.

Numai că, unele obiecte din plastic au o importanţă deosebită în viaţa noastră, pe când altele nu prezintă niciun risc, atunci când depăşesc acest termen. Ca exemple, dintre obiectele care conţin plastic şi sunt extrem de importante, fac parte în general articolele pentru copii - suzete, căniţe, biberoane, jucării şi... scaunele auto. Atunci când acestea ajung la finalul duratei lor de viaţă devin casante, îţi pierd elasticitatea şi duritatea, se sparg, deci, se distrug mai uşor decât ar face-o în condiţii normale. Şi când se sparge un castron din plastic pe care îl scăpăm pe jos nu este o mare pierdere. Însă dacă o suzetă se rupe în gura unui nou-născut şi acesta se sufocă sau când un scaun auto cedează la un impact mai violent iar copilul este proiectat prin parbriz, rezultatele devin tragice. Ca în aceste imagini şi ca în acestea .

Astfel, majoritatea scaunelor auto au o dată de expirare pe una dintre etichetele producătorului, care pot fi găsite pe părţile laterale sau în partea din spate a scaunului. Dacă nu găsiţi nicio dată de expirare pe etichetele produsului, o veţi găsi în mod sigur pe cea în care a fost produs, în manualul de utilizare a scaunului.
Regula care se aplică este că, în situaţia în care data de expirare nu apare pe scaun, acesta ajunge la finalul duratei de utilizare în şase ani de la data fabricaţiei. Presupunând că scaunul de maşină a fost fabricat în februarie 2004, acesta a expirat în februarie 2010. Unii producatori de scaune auto permit o utilizare în siguranţă până la 10 ani de viaţă pentru scaunele lor auto, însă în situaţia în care nu sunt specificate alte date de către producător pe eticheta scaunului auto sau în manualul de utilizare, este recomandat să opriţi utilizarea unui scaun auto după şase ani.
Odată expirat scaunul auto ar trebui distrus, astfel încât nimeni să nu fie tentat să-l preia şi astfel, să se expună fără să vrea unui risc gândindu-se că este sigur, fiindcă arată bine.

Ştiu că este greu de digerat o astfel de informaţie, ştiu că mulţi dintre voi se vor gândi la faptul că totul nu este decât o chichiţă de marketing şi că totul este spus ca să poată fi vândut un număr cât mai mare de astfel de scaune. Însă după ce am analizat cu atenţie acest aspect şi m-am informat de pe internet, iar în momentul când am găsit ştanţată în spatele spătarului de la scaunul nostru auto data când expiră - 04.2011, am ştiut exact ce voi face la începutul anului viitor. Căutăm scaun auto.

Am găsit un site unde sunt fotografiate locurile în care poate fi găsit termenul de valabilitate al scaunelor auto, la câteva din mărcile care sunt şi la noi: Britax (Mothercare) , Peg Perego , Graco , Safety 1st , Evenflo . De asemenea, la scaunele de la Nania (cum este al nostru) data de valabilitate este ştanţată în plasticul din spatele spătarului.

Fiindcă pentru mine, siguranţa Blondei mele este prioritară, în asemenea măsură în care sunt prioritare toate celelalte lucruri care o ţin pe ea fericită, sănătoasă şi întreagă alături de noi.


Niciun comentariu: